2020 var ett annorlunda år på många sätt. Det har förändrat sättet vi ser på en arbetsplats. Det gemensamma kontoret har tappat sin centrala roll samtidigt som hemmakontoret fått sig ett uppsving utan dess like. Att jobba på distans har visat sig ge en mängd fördelar; tidsbesparing, mindre stress och ökad produktivitet.
Men flera anställda inom offentlig sektor vittnar också om en rad hinder som uppstår i arbetet när man inte är på plats på kontoret. Den största problematiken ligger i att samarbeta effektivt med sina kollegor och andra parter. Många upplever en frustration och osäkerhet i kommunikationen, vilket leder till att det effektiva arbetet hindras och i vissa fall helt stannar av. Det innebär att man måste hitta nya arbetssätt för att hantera gemensamma projekt. Tillsammans behöver organisationen lära sig att samarbeta digitalt för att kommunicera bättre på distans och samtidigt öka produktiviteten.
Så, hur skapar vi ett bra samarbete när vi jobbar på olika håll? Vad gör att kommunikationen sviktar och vilka tillvägagångssätt finns det för att skapa digitala strategier och fortsätta ha ett bra arbetsflöde från hemmakontoren?
Vi på Formpipe har lång erfarenhet av att skapa effektiva strategier för offentlig sektor. Vi gör det genom att bygga värdefulla relationer mellan människor och data. Hemligheten ligger i att forma ett samspel mellan människor, data och verktyg. Det skapar för hållbara arbetsplatser där produktiviteten inte blir lidande utan tvärtom kan blomstra. Här kommer våra 7 bästa tips för hur du möjliggör ett produktivt och effektivt samarbete – även på distans.
1. Se till att ha en policy för distansarbetet
2. Skala ner och enas om vilka verktyg ni ska använda
3. Utse en förvaltningsledare till respektive verktyg som används
4. Definiera ett team för respektive verktyg
5. Investera i rätt teknik och utrustning
6. Kommunikation. Kommunikation. Kommunikation
7. Kom ihåg det sociala!
Vill du läsa mer om hur du optimerar den digitala handläggningen inom offentlig sektor? Läs vår guide och få konkreta tips om verktyg, flöden och arbetssätt för att skapa en produktiv och resultatdriven arbetsprocess för dig som i handläggare.
Ladda ner den kostnadsfria guiden ”Så optimerar du den digitala handläggningen” här.