Distansarbete är ett ämne som av förklarliga skäl har engagerat de senaste veckorna. I Sverige har vi, som tur är, redan goda möjligheter att jobba på distans: bra uppkoppling, digitala lösningar som underlättar och ett tydligt fokus på worklife balance.
Det här med distansarbete har varit en het fråga de senaste åren. Genom att erbjuda distansarbete så blir man som arbetsgivare mer attraktiv och får det enklare att rekrytera ny talang, enligt en undersökning från IWG. De yngre generationerna, som nu börjar ta allt större plats på arbetsmarknaden, är vana vid att kommunicera med varandra oavsett var de befinner sig - och de förväntar sig detsamma av sin arbetsplats.
Distansarbete eller ej, när coronaviruset slog ner som en bomb och anställda beordrades att jobba hemifrån blev många handlingsförlamade: “Vad gör vi nu?” och “Hur ska vi klara av att göra vårt jobb?”
Någon vecka senare och den omedelbara chocken har lagt sig en aning. För som tur är finns det flexibla verktyg och digitala lösningar som hjälper oss i vårt distansarbete. Detta gäller även offentlig sektor som har stor vikt på hantering av allt från möten till ärenden och dokument.
Och där kommer vi på Formpipe in i bilden. Våra produkter är skapade för att förenkla och effektivisera arbetet inom offentlig sektor, oavsett om vi jobbar på kontoret eller hemifrån. Det är extra tydligt inom följande tre områden.
Alltid tillgång till dokument
Med ett smidigt system för dokument- och ärendehantering har du alltid tillgång till dina filer, oavsett varifrån du jobbar. Med smidig versionshantering kan du vara säker på att du arbetar i, och har tillgång till, den senaste versionen. Behovet av fysiska akter elimineras, samarbete mellan anställda främjas och verksamheten får goda förutsättningar att erbjuda bättre medborgarservice.
Digital möteshantering
I takt med att allt fler jobbar hemifrån så måste möten skifta från fysiska till digitala rum. Det innebär även en ny verklighet för de som arbetat med administration och tar fram underlag inför möten. Med Meetings Plus är det möjligt att dela beslutsunderlag och mötesdokument som politiker kan arbeta med. Tidsbesparande för nämndsekreteraren, enkelt för politikern och tillgängligt för medborgaren. Den eliminerade pappershanteringen är en stor bonus.
Signera avtal och beslut
Under digitala möten tas även en hel del viktiga beslut som givetvis måste signeras. Som tur är går även detta att göra digitalt. Signeringsportalen är en applikation som gör det möjligt för politiker och tjänstemän att signera dokument och mötesprotokoll digitalt, helt integrerad med våra system Platina och W3D3. Snabbt, smidigt, enkelt. Precis som det ska vara vid distansarbete.