Kundcase

Kolding Kommun

Det var tur i oturen när ett mänskligt misstag påbörjade utrullningen av Adoxa till 2200 medarbetare i Koldings kommun. Trots att det var ett misstag, har kommunen kommit att ha stor glädje av systemet.

KOLDINGS KOMMUN

Misstag blev startskottet till framgång

En del märker att kontorsblommorna flyttats eller att kaffemaskinen har ersatts när de kommit tillbaka från semestern. Sen finns det 2200 medarbetare i Koldings kommun som möttes av ett helt nytt IT-system – utan förvarning.

Det hade nämligen skett ett misstag. Ett mänskligt misstag, där ett nytt system för regelefterlevnad hade rullats ut till medarbetarna. Systemet hette Adoxa, och idag har felet kommit att bli en gåva för hela kommunen, som valde att fortsätta med utrullningen. Idag har de mycket mer kontroll över sin data.

Trots att det var ett misstag, hade kommunen redan pratat om Adoxa ett tag.

caucasian-man-s-portrait-isolated-purple-studio-neon-light
young-woman-uses-smartphone-laptop-cafe-holiday-concept

- Vi har pratat om Adoxa ett tag och visste att systemet skulle rullas ut i organisationen, så de senaste månaderna har gått åt till att planera de framtida utrullningarna, förklarar Randi Tøndering, koordinator för ärendehanteringssystem i Koldings kommun.

Därför valde kommunen att provköra systemet innan det implementerades så att anpassningar skulle kunna göras under tiden medarbetarna var på semester. Men av misstag rullades Adoxa ut till alla användare av ärendehanteringssystemet Acadre, som också tillhandahålls av Formpipe.

Medarbetarna möttes kort därefter av epost kring dokument i Acadre som behövde ses efter, och Adoxa blev snabbt en del av vardagen för Koldings kommun.

- Vi var snabbt överens om att fortsätta utrullningen, med ledningens fulla stöd. De första tre veckorna var vi två kollegor som endast arbetade med att stödja medarbetarna. Vi såg på en gång att många användare snabbt kunde utnyttja systemet, förklarar Randi Tøndering.

KOLDINGS KOMMUN

Positiv feedback på ett enkelt system

Randi Tøndering berättar att implementeringen av Adoxa gick smärtfritt och att de flesta frågor som kom in inte alls handlade om systemet.

- Vi kommunicerade ut Adoxa till alla våra användare på väldigt kort tid. Vi stod till förfogande tillsammans med IT-avdelningen, men de flesta inkommande frågorna handlade snarare om spam än om själva systemet.

Adoxa är ett compliance-system som säkerställer att en kommun eller ett bolag efterlever skyddade data, GDPR, sekretessbelagd personlig information och allt annat som måste hanteras i relation till efterlevnaden av regleringar.

Men trots att efterlevnad är a och o för en kommun eller ett bolag, är det kanske inte högsta prioritet en hektisk vardag fullpackad med sysslor. Ändå har koordinatorn för ärendehantering sett att medarbetarnas respons till Adoxa har varit väldigt positiv.

- Våra användare kunde utnyttja systemet direkt. Det är ett väldigt lätt och intuitivt verktyg som verkligen är användarvänligt. Det är huvudanledningen till varför det kunde göras. Våra medarbetare börjare till och med rensa data på eget initiativ.

2147993401

Vill du fördjupa dig och få mer information om Adoxa?

laptop-near-paper-cup-with-felt-pens-letter-computer-mouse
KOLDINGS KOMMUN

Låste över 22 000 dokument på kort tid

Inkorgen efter semestern var nästan enbart fylld med dokument som skulle föras in i systemet Acadre för att bli regelefterlevande. Men eftersom ett flertal regler redan var aktiverade i Adoxa kunde medarbetarna snabbt agera på egen hand.

Strax därpå kunde fler än 22 000 tillgängliga dokument med öppen access till handlingar och personnummer låsas och säkras, säger Randi Tøndering och utvecklar:

- Till att börja med inaktiverade vi några regler som var inaktuella för våra användare. Men vi lät faktiskt de flesta reglerna vara kvar eftersom vi kunde se att användarna själv kunde hantera dem. Redan efter den första veckan, hade hälften av de incheckade dokumenten stämts av. Det är verkligen roligt att följa med i hur vår datakvalitet förbättras dag för dag.

Vi kunde inte önska oss en bättre start

Introduktionen till Adoxa var oväntad, men ändå är Koldings kommun tillbaka och är otroligt nöjda med misstaget som gjordes.

Systemet har mottagits väl av våra användare, och det har gett så goda resultat att jag aldrig skulle gå tillbaka till det gamla systemet, säger Randi Tøndering.

Tack vare Adoxa har kommunens medarbetare börjat prata alltmer om datahantering och Koldings kommun i södra Danmark kan lämnas med större entusiasm än de någonsin tidigare haft över ett IT-system.

Med det i åtanke, kunde vi inte önskat oss en bättre utrullning än vi fick, avslutar Randi Tøndering.

(Observera att de intervjuade personerna i denna kundcase möjligtvis inte längre arbetar hos företaget. Vi strävar efter att presentera korrekta uppgifter, men kan inte garantera att alla detaljer är aktuella)

Vill du fördjupa dig och få mer information om våra tjänster?