Blog

'Den nya visselblåsarlagen är här - vad gör vi nu?'

Just när det var som mest hektiskt inför julen så började den nya visselblåsarlagen att gälla. Syftet med lagen är att stärka skyddet för visselblåsarenDet ska bli tydligare för den enskilde hur man går till väga för att visselblåsa, både internt och externt, och den enskilde ska känna sig trygg i att hens identitet hålls hemlig vid visselblåsning. I den nya lagen stärks skyddet på flera sätt. 

Krav på visselblåsarsystem 

Den nya lagen, Lag om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden bygger i grunden på ett EU-direktiv. Lagen ställer högre krav på arbetsgivare inte minst genom att en visselblåsarfunktion behöver implementeras. Detta gäller för alla arbetsgivare med 50 eller fler anställda. 

Anmälda ärenden ska hanteras av särskilt utsedda personer, antingen internt eller externt, som är oberoende och självständiga i arbetet med visselblåsarärenden. Det finns tydliga krav på processen, exempelvis vad gäller tidsfrister om återkoppling och gallring av ärenden. Visselblåsaren ska skyddas från repressalier som exempelvis uppsägning, hot och försämrade förmåner. 

Avvakta inte med införandet 

  • Den 17 juli 2022 är samtliga offentliga arbetsgivare som har 50 – 249 arbetstagare samt alla (såväl privata som offentliga) arbetsgivare som har minst 250 arbetstagare skyldiga att ha en visselblåsarfunktion på plats. 
  • Den 17 december 2023 är även samtliga privata arbetsgivare som har 50 – 249 arbetstagare skyldiga att ha en visselblåsarfunktion på plats. 

Avvakta inte in i det sista med att implementera funktionen, då det är en del frågor som behöver få svar i organisationen. Hur ser våra behov ut för en visselblåsarfunktion? Behöver vi en digital lösning eller är det tillräckligt med våra befintliga kommunikationsvägar? Vem eller vilka ska ta emot visselblåsarrapporter? Har vi några personer inom vår organisation som är lämpliga för att, på ett oberoende och objektivt sätt, ta emot och hantera visselblåsarrapporter? 

Färdig digital lösning 

Genom Visselblåsarportalen kan din organisation skapa och publicera trygga kanaler specifikt avsedda för inrapportering av missförhållanden, internt som externt. Informationen om missförhållanden rapporteras in via ett formulärverktyg som därefter lagras och hanteras i ditt ärendehanteringssystem under stark sekretess. Dessa ärenden handläggs sedan enbart av personer som har specifik behörighet till informationen. 

Relaterade artiklar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.