Förra veckan publicerade Danmarks Radio sin årliga rapport om utvecklingen i danskarnas medievanor. Den svenska motsvarigheten, ”Svenskarna och internet” har funnits publicerad sedan oktober 2023. I Rapporten ”Svenskarna och internet” undersöker svenskarnas användning av mediekällor som tv, radio och poddar – men nu också användningen av artificiell intelligens (AI). Även här på Formpipe fokuserar vi allt mer på digital innovation och användning av artificiell intelligens. Slutsatsen är tydlig; 2024 kommer att bli ett spännande år!
Vill du läsa mer om vad vi skrivit om Danmarks medievanor hittar du en länk längst ner i denna artikel (engelska).
Som IT-företag har vi ett naturligt intresse för, och nyfikenhet på, tekniska framsteg och digital innovation. Möjligtvis är vi lite nördigare än den genomsnittliga svensken. Men vi blev förvånade över att läsa att, precis som i resultaten från den danska rapporten, var svenskarnas användargrad av till exempel OpenAI:s omtalade Chatbot, ChatGPT, kanske inte är lika hög som den är hypad.
Årets utgåva av ”Svenskarna och internet” visar att enbart ca. 25% av de 6457 som deltog i undersökningen har använt ChatGPT på något vis under 2023, medan ca. 75% inte använt verktyget under året, eller alls. Bland användarna var det knappt 2 av 10 som använde ChatGPT inom arbetet.
Däremot har strax över hälften av alla deltagare, ca 63%, hört talas om ChatGPT, vilket gör verktyget till det solklart mest kända verktyget i undersökningen.
Artificiell intelligens inom Formpipe?
På Formpipe har vi satt upp ambitiösa mål att positionera oss som digitala föregångare, både internt och genom våra produkter. Förra året satte vi verkligt fokus på medarbetarnas användning av generativ AI. Vi upprättade en dedikerad "generativ AI-fokusgrupp" som fortfarande frodas idag. I fokusgruppen undersöker och diskuterar vi AI:s roll på vår arbetsplats.
Frågan om hur vi ska anamma AI är komplex och kräver hänsyn till säkerhet, kvalitet och etiska faktorer.
Lever inte på gamla digitala meriter
Vi kanske inte kan skryta med att AI är en helt integrerad partner i Formpipe ännu. Men, det betyder ju inte att vi på något sätt nöjer oss och lever på våra gamla digitala meriter. Tvärtom. Vi både känner igen, och erkänner, användningen av generativa AI-verktyg som ChatGPT och Bard i det bredare tekniska landskapet.
På samma sätt har Microsofts Copilot blivit en oumbärlig del för många av våra mjukvaruutvecklare och har avsevärt förbättrat effektiviteten i programmeringen. Och sedan kommer 2024 att vara (ännu) mer fokuserat på AI och innovation.
Den nya innovationsavdelningen ska stötta och inspirera
Som mjukvarubolag och helhetsleverantör är vår nyfikenhet och engagemang för att utforska och utnyttja tekniska möjligheter obestridlig. Parallelt upplever vi en stor öppenhet mot digital utveckling när vi är i dialog med våra kunder.
För att accelerera och säkerställa fokus på möjligheterna inom AI har vi från och med nyår etablerat en innovationsavdelning som bland annat ska stötta och inspirera resten av organisationen på AI-fronten.
På så sätt säkerställer vi att Formpipe behåller sin plats i den digitala täten och kan fortsätta erbjuda tjänster och produkter som hjälper våra kunder att arbeta både säkert och effektivt. Vi är redan i full gång och det ser ut som att 2024 kommer att bli ett år med fart!
Följ utvecklingen!
Nyfiken på digital innovation, AI och utvecklingen i Formpipe? Håll utkik efter våra senaste uppdateringar här på webbplatsen, på LinkedIn och i vårt nyhetsbrev.
Artikeln om Danmarks medievanor hittar du här
Gott (digitalt och innovativt) nytt år!
Källor: Svenskarna och Internet 2023