Blog

Allt fler myndigheter väljer Signeringsportalen från Formpipe

Sedan Covid-19-pandemins intåg har efterfrågan och intresset för digitala signeringslösningar ökat kraftigt. Något som bekräftades under slutspurten av Q4, då det låg flera beställningar på Formpipes produkt samt nya tillval för W3D3 och Platina, Signeringsportalen. Även december månad, som vanligtvis brukar vara en månad med högre aktivitet, visade ett ovanligt högt tryck - där flera beställningar från kunder gällde just Signeringsportalen. En av dessa var Myndigheten för tillgängliga medier som belyste funktionerna, tillgänglighet och kompabilitet med skärmläsare som viktiga komponenter i valet av lösning.

Med hjälp av Signeringsportalen kan våra kunder skicka signeringsuppdrag direkt från ärende- och dokumenthanteringssystem, andra system eller skapa signeringsuppdrag direkt i applikationen. Detta löser många tidstjuvar för interna såväl som externa processer. Det bidrar även till den demokratiska frågan i att vem som helst kan vara beslutfattare – allt som behövs är nätverksuppkoppling från mobiltelefonen.

– Det är några saker som sticker ut med Signeringsportalen jämfört med konkurrerande lösningar såsom: Långtidslagring genom rätt dokumentformat och underskrifter för långtidsvalidering, en säker hantering av personuppgifter och ett oberoende till leverantörer när det kommer till informationen. Våra kunder äger all information kring underskrifter och dokument, det vill säga inget beroende till tredje part, menar Jan Andersson, produktledare för Signeringsportalen. 

Tack vare ett nära samarbete med en av Formpipes kunder, Örebro kommun, så kunde man tillsammans utveckla en lösning som mötte en ökande efterfrågan och behov hos kunder. Ett resultat som senare skulle komma att heta Signeringsportalen och ligga i framkant av den digitala utvecklingen inom den offentliga sektorn.  

– Det är ett erbjudande som kan formas utifrån kundbehovet och vi har en del funktionalitet som andra leverantörer saknar. Men sen är det lite som Jan var inne på tidigare, att vi har den bästa produkten på marknaden. Vi är absolut inte billigast men vi är säkra på att vi har det bästa erbjudandet inom digital signering där vi kontinuerligt ersätter billigare signaturlösningar hos kunder. För våra kunder inom offentlig sektor är det extra viktigt att säkerställa att signaturen kan kontrolleras i framtiden, oavsett om det är imorgon eller om 10 år. Det är också lika viktigt att de själva äger möjligheten att kunna verifiera äktheten själva – vi ser många lösningar där ute, där kunder placerat sig i beroende till leverantörer och behöver kontakta leverantörer för att kunna verifiera just äktheten. Men som helhet är den självinstruerande och enkel att använda, både som egen applikation eller om man önskar integrera den med andra systemlösningar, säger Erik Lindgren, Försäljningschef Offentlig sektor Sverige. 

Mer information om Signeringsportalen hittar du här.

Relaterade artiklar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.