Kundberättelse

Georg Jensen

Georg Jensen, ett välkänt namn för lyxvaror och presenter i Danmark, har gjort en översyn av sina faktureringsrutiner för att bana väg för en mer hållbar framtid och spara pengar. Med hjälp av Formpipes Lasernet-plattform sparade företaget hela 300 000 euro per år genom att byta ut pappersfakturor mot e-fakturor.

Georg Jensen Kundkort

Efter att ha identifierat pappersfakturering som en utgiftspost introducerades Georg Jensen för Lasernet.

Bransch
Detaljhandel, lyxvaror, design

Plats
Köpenhamn, Danmark

Georg Jensen sparade 300.000 euro per år genom att byta ut pappersfakturor mot e-fakturor

Innan den danska lyxvarutillverkaren Georg Jensen hittade Lasernet var pappersfakturor en kostsam nagel i ögat. Företaget hade under en längre tid arbetat med att optimera processer och arbetsflöden för att öka effektiviteten, och identifierade att ett område där stora besparingar kunde göras var IT-avdelningen.

Efter att ha analyserat alla utgiftsposter upptäckte teamet att utbytet av pappersfakturor mot digital fakturering låg högt upp på topp 10-listan över potentiella besparingsområden.

Fakturering: En förbisedd besparingsmöjlighet

Under många år skickade Georg Jensen e-fakturor till större butikskedjor. Men de mindre kunderna, som står för cirka 20% av försäljningen, stod för 80% av alla företagets pappersfakturor. För att sätta en siffra på det skickade Georg Jensennästan 100.000 pappersfakturor varje år.

Utskrift, kuvert och postning kostade företaget cirka 5 euro per faktura, vilket innebar att despenderade svindlande 500 000 euro varje år på pappersfakturering. Georg Jensen visste att de var tvungna att gå över till digital fakturering - de behövde bara rätt mjukvarupartner med den expertis som krävdes för att övergången skulle bli en framgång.

Sofistikerad lounge med lila sittmöbler, runda bord och serveringskärl i metall för desserter.
Lyxiga smycken visas i ett svagt upplyst showroom med blå sammetsgardiner och glasmontrar.

Upptäck Lasernet

Efter att ha identifierat pappersfakturering som en utgiftspost introducerades Georg Jensen tillLasernet genom Columbus, som är leverantör av deras Microsoft Dynamics ERP-system. Med hjälp av Formpipes världsledande plattform för dokumenthantering fick Georg Jensen den expertis och det stöd som behövdes för att framgångsrikt övergå från pappersfakturering till e-fakturering.

Men fördelarna slutade inte där. Företaget hade också möjlighet att använda Lasernet för andra elektroniska dokumentuppgifter när det behövdes, inklusive design och distribution av andra affärskritiska dokument.

En smidig implementering

Implementeringen tog bara tre månader. Lasernet var igång inom denna tidsram, enligt budget och utan problem. Implementeringen hade en mycket synlig inverkan. Faktureringsprocessen blev mycket mer effektiv, och en stor del av företagets fakturor skickades i PDF-format via e-post till alla kunder som valt det. Detta gjorde inte bara livet enklare för Georg Jensens personal, utan gjorde det också mycket enklare för varumärkets kunder att hitta fakturor.

Lasernet gör komplexa och resurskrävande dokumenthanteringsuppgifter härligt enkla. I Georg Jensens fall tar programvaran emot en utskriftsfil med dagens fakturor från Microsoft Dynamics och konverterar dem till PDF-format med företagets logotyp. Sedan hittar programmet kundernas e-postadresser utifrån deras kundnummer och skickar PDF-filerna via e-post. Så enkelt är det!

Vad tyckte kunderna om e-fakturering?

Övergången till e-fakturering var inte en generell policy för alla kunder - de kunde välja om de ville få fakturor via e-post eller papper. Men för att uppmuntra kunderna att börja använda digital fakturaleverans införde Georg Jensen en liten avgift för att täcka kostnaden för att skicka pappersfakturor.

Till en början övergick cirka hälften av lyxvarutillverkarens kunder till e-fakturering. Men strax efter införandet av avgiften för pappersfakturor steg andelen e-fakturor till 70 % - en stor vinst för företaget.

Elegant frukostbord dukat med silverbestick och havsutsikt genom stort fönster.
Samling av moderna, skulpturala kannor i olika färger och ytbehandlingar som visas på en reflekterande yta.

Lasernet sparade Georg Jensen mer pengar än väntat

Georg Jensens investering i Lasernet ledde till att de sparade mer pengar än de trodde - en välkommen överraskning för alla initiativ! Före implementeringen av Lasernet trodde företaget att varje faktura kostade 3 euro, inklusive tryck, porto och kuvert. Formpipes utvärdering visade dock att varje pappersfaktura kostade företaget betydligt mer pengar än man först trott, cirka 5 euro per faktura. De sparade inte bara pengar med Lasernet, de sparade mycket mer än förväntat.

En vit linjeteckning av en spargris med mynt ovanför den är centrerad på en lila gradientcirkel.

Sparar pengar

Lasernet hjälpte till att uppnå de önskade besparingarna (och mer därtill). Dessutom betalade sig deras investering i dokumenthanteringsprogramvaran på bara sex månader

Vit datorskärmsikon som visar kod och webbsidelayout på en lila gradientcirkel.

Ger flexibilitet

Georg Jensen behövde en lösning som gav dem välbehövlig flexibilitet i hanteringen av deras digitala dokument, och som även kunde användas för e-fakturering

En vit linjeteckning av jorden med ett grönt blad, mot en livfull lila gradient cirkelbakgrund.

Minskar miljöpåverkan

Genom att byta ut dyra pappersfakturor mot elektroniska använder Georg Jensen nu mycket mindre papper, kuvert och frimärken och minskar därmed sin miljöpåverkan

Resultaten talar för sig själva

Genom att vinka farväl till 70 % av pappersfakturorna sparade Georg Jensen 300 000 euro per år efter att kostnaden för programvaran hade betalat sig (vilket den gjorde på bara sex månader, inte mindre). Genom att välja Lasernet fick den danska lyxvarutillverkaren en trefaldig framgång: Georg Jensen sparade pengar, fick större flexibilitet i dokumenthanteringen och minskade sin miljöpåverkan.

  • Implementeringen av Lasernet tog bara 3 månader
  • Implementeringen av Lasernet betalade sig på bara 6 månader
  • 70 % av kunderna bytte ut pappersfakturor mot digitala fakturor
  • Sparade 300 000 euro per år på fakturering genom att gå över till digital fakturering
Exteriör av en Georg Jensen-butik med stort skyltfönster och varumärkesskyltar ovanför entrén.